Článek z Hospodářských novin - Zelený cvrkot. Mladí ekopodnikatelé vyrábějí tašky a světla z odpadu a tyčinky ze cvrčků

Článek z Hospodářských novin - Zelený cvrkot. Mladí ekopodnikatelé
vyrábějí tašky a světla z odpadu a tyčinky ze cvrčků

22.03.2017

Zelený cvrkot. Mladí ekopodnikatelé vyrábějí tašky a světla z odpadu a tyčinky ze cvrčků

13.1.2017 | 12:00

Vybrali si byznys, který se neobejde bez "ekologicky smýšlejících" zákazníků. Riskují, protože jejich výrobky a služby mohou skončit jen jako předmět vášnivých debat několika osamělých ekoaktivistů libujících si v praní ořechovými šlupkami. Dělají ale všechno pro to, aby uspěli také u širší klientely. Byznys nestaví jen na ekologii, svým produktům dodávají další benefity, jako je styl, výživové hodnoty či originalita. Nejdou do extrému.

Ekologicky vychovávat zákazníky je jedna věc, ale zároveň vědí, že zcela ignorovat třeba jejich touhu po exotických příchutích dovezených z opačného konce světa by byla ekonomická sebevražda. Uhlíkovou stopu svého podnikání nejsou schopni srazit i proto, že jsou ve svém oboru průkopníky a využívají technologie nebo suroviny, které lokálně ještě nejsou k mání. Pro někoho budou ekologičtí příliš málo, pro jiné až moc. Zákazníky hledají někde uprostřed.

Možná je to jen módní vlna, možná bude ekologicky uvědomělých klientů přibývat a bude výhodné jít jim naproti.

Up­cykluj, kdo můžeš

Zatímco firmě Q Designers pomohla práce s průmyslovým odpadem odlišit se a časem přejít i k jiným zakázkám, u společnosti Respiro to bylo naopak. Začínala před 12 lety v jedné ostravské garáži, kde vyráběla trička s osobitým potiskem. Bylo by to tak dál, kdyby nepřišly události roku 2009.

"Finanční krize, která nás měla potopit, nám dala druhou šanci," říká Jakub Mastík, jeden ze zakladatelů a dnes obchodní ředitel firmy s ročním obratem 10 milionů korun. "Kolega jel tehdy hledat nové distributory našeho původního sortimentu do Spojených států, kde ale narazil na up­cycling." Anglický termín označuje výrobu předmětů z použitých materiálů − a právě to byl pro Respiro nový impulz.

Dnes ze starých reklamních bannerů, billboardů nebo plachet, které na nákladních autech brázdí dálnice, vyrábí barevné tašky, batohy, obaly na notebooky nebo pouzdra na mobil. Podobně firma využívá i cyklo duše, hasičské hadice či bezpečnostní pásy z aut ve výslužbě. Z těch jsou třeba ucha u tašek, z gramodesek vznikají hodiny či šperky a z vylisovaných lahví od vína zase servírovací prkénka na sýry.

"Vysloužilé bannery získáváme od různých firem a z festivalů včetně Colours of Ostrava, cyklo duše z cykloservisů, hasičské hadice od kamarádů a jejich známých, kteří se pohybují v dobrovolnických sborech. Gramodesky hledáme všude, kde se dá, a vinné lahve si bereme od spřízněných vinařů. Rádi navštěvujeme vinné sklípky, takže máme dostatek zdrojů," vysvětluje Jakub Mastík. Kolik materiálu jeho firma zachránila před odvozem na skládku či spálením, přesně spočítáno nemá, ale odhaduje, že to jsou tuny.

Kromě individuálních zákazníků prodává Respiro své výrobky a know­-how i společnostem, pro něž vyrábí reklamní předměty. Za ně už také získala několik ocenění na mezinárodní úrovni.

V jejich dílně vznikají rovněž bicykly nebo motorky. "Jsou složeny ze starých modelů, kterým jsme u nás dali šanci na druhý život. Samozřejmě jsou částečně doplněny novými díly," přiznává obchodní ředitel. Nakolik se zákazníci při koupi rozhodují s ohledem na životní prostředí, není schopen odhadnout. "Podle našich zkušeností hraje roli několik faktorů dohromady. Životní prostředí bude jedním z nich, stejně jako ruční práce, výroba v České republice a fakt, že každý kousek je originál."

Produkce: Symona Půhonná

Originál článku naleznete zde.